Aangezien de caboose altijd de laatste wagen van de trein is zal deze ook voorzien moeten worden van een sluitsein. Voor het beeld hoort dat ook zo te zijn. Dat sluitsein krijgt ook nog een andere functie. De stroomafname voor het sluitsein kan op een automatisch beveiligde baan ook gebruikt worden voor de detectie van de trein. Das als de laatste wagen uit het blok is, kan het blok weer vrijgegeven worden.
Speciaal voor de stroomafname wordt het onderstel voorzien van een andere wielset vanwaar de rijstroom afgenomen kan worden. Via gaten in de bodem komen de draden naar binnen. Daar worden ook nog twee lampjes voor de interieurverlichting in serie aangesloten. De serieschakeling zorgt ervoor dat het licht maar zwakjes brandt, ook als de rijspanning wat hoger (of digitaal) is. Aan de achterzijde worden twee rode ledjes aangebracht die als sluitsein dienst doen.
Achteraf gezien zijn die lampjes wel wat klein. Toch maar eens kijken of er nog een flinke lantaarn als sluitsein te vinden is.
Geef een reactie